Wynajem lokali w miejscowościach turystycznych

Wynajęcie lokalu jak i samo prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z nieodzownym ryzykiem, które musi ponosić każdy biznesmen. Ale czy położenie lokalu także ma wpływ na sam biznes? Czy istnieją takie lokale, które są mniej lub bardziej atrakcyjne? Czy łatwo założyć biznes w mieście popularnym turystycznie? Odpowiedzi na te jak i na wiele innych pytań starają się znaleźć biznesmeni lub osoby prowadzące działalność gospodarczą, które szukają pod swój biznes odpowiedniego lokalu.

Dobry lokal nie zawsze musi być w ścisłym centrum

Aby przyjrzeć się dokładnie specyfice lokalizacji potencjalnej działalności gospodarczej, warto zastanowić się na potrzebą rynku pod konkretny biznes. Nie każda firma musi być umiejscowiona w ścisłym centrum danego miasta. Prostym przykładem są miejscowości turystyczne, do których rok rocznie zjeżdża rzesza zwiedzających.

Są miejscowości turystyczne, które można niejako podzielić na dwie zasadnicze części: centralną (którą można nazwać: ‘ścisłe centrum) i popularną (czyli tę część miejscowości, gdzie skupiają się największe grupy turystów).

Doskonałym przykładem są miasta i miasteczka nadmorskie. Tam oprócz ścisłego centrum, coraz częściej są oddawane do użytku lokale w tych częściach miejscowości, gdzie turyści gromadzą się najliczniej. Taki lokal można kupić lub wynająć np. w okolicach popularnych promenad, deptaków, plaż czy w pobliżu molo.

Okolice uzdrowiska to także świetne miejsce, w którym warto rozejrzeć się nad lokalem

Zapotrzebowanie na konkretny produkt dla danego rynku, to także jeden z wykładników, który może zdecydować o ewentualnym wynajęciu lokalu w określonym miejscu. Dlatego tak popularne jest wynajmowanie lokali w okolicach uzdrowisk, pensjonatów czy kurortów. Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, że te instytucje same upominają się o konkretnych najemców pod założenie na danym obiekcie działalności gospodarczej. Wówczas wystarczy wykazać się odpowiednią inicjatywą i danym lokalem użytkowym zwyczajnie się zainteresować. Jeśli nie mamy w pobliżu upatrzonego lokalu poważnej konkurencji dla naszej działalności, lepiej tematem najmu zainteresować się od razu.

Uzdrowiska czy kurorty to swego rodzaje małe ‘miasta w mieście’. Zdarza się, iż turyści lub pensjonariusze nie opuszczają danych ośrodków nawet przez cały swój pobyt. Wówczas nasz lokal bywa odwiedzany przez takie osoby nawet kilkakrotnie podczas jednorazowej obecności owego turysty. Wtedy wystarczy znaleźć zapotrzebowanie na konkretne produkty na danym obszarze i spokojnie można ruszać z działalnością gospodarczą.

Wynająć czy kupić lokal w miejscowości turystycznej?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak zwykle pewnym wykładnikiem jest cena. Oczywiście dużo tańsze jest wynajęcie lokalu, jednak jeśli trafi się ciekawa oferta kupna, także warto ją rozważyć. Lokale w miejscowościach turystycznych mają dużą rotacyjność właścicielską. Łatwo je nabyć ale i prościej sprzedać w razie nie trafienia w biznes. Tak więc odpowiedz na pytanie wynająć czy kupić lokal, powinna zależeć od możliwości finansowych, ocenienia potencjału rynku oraz przewidzenia swego rodzaju koniunktury.

Generalnie lokali użytkowych można w miejscowościach turystycznych spotkać wiele. Jeśli nasz biznes będzie szedł po dobrych torach i rozwinie się do satysfakcjonującego poziomu, wówczas z właścicielem można negocjować opcję kupna lokalu. Jednak najlepiej jest na początku przetestować miejsce i rynek, zanim zdecydujemy się zakupić na danym terenie lokal użytkowy.